Faceți căutări pe acest blog

duminică, 26 mai 2013

Xbacklight- luminozitate display

 În cazul multor laptopuri tastele funcționale responsabile de luminozitate nu funcționează în Linux. Unele medii grafice suplinesc prin posibilitatea setării luminozității în mod grafic, de exemplu în KDE putem seta luminozitatea în systemsettings- power management- energy savings- display brightness.

 În alte medii nu există aceste setări, sau acestea nu funcționează, luminozitatea rămânând la 100%, uneori se întâmplă același lucru și-n Kde, eu folosesc mediile testing și Kde unstable, așa că de ceva vreme nu mai pot seta luminozitatea. Varianta câștigătoare este xbacklight, utilitar CLI de setare a luminozității. Putem folosi xbacklight direct în terminal sau putem crea aliasuri, scripturi, funcții bash, putem seta hotkeys.
xbacklight -inc procent     = creștem luminozitatea (inc= increase)
xbacklight -inc 10               = va mări luminozitatea cu 10%
xbacklight -dec procent    = micșorăm luminozitatea (dec= decrease)
xbacklight -dec 5                = va micșora luminozitatea cu 5%
xbacklight -set procent     = setăm luminozitatea la un anumit nivel
xbacklight -set 80               = va seta luminozitatea la 80%

 În imaginea precedentă bifăm reglarea luminozității (1), alegem nivelul acesteia (2). Dacă nu funcționează și dorim automatizarea procesului facem un script bash în care trecem luminozitatea dorită, bifăm rularea acelui script (3) și selectăm scriptul (4). Eu am 3 scripturi, câte unul pentru fiecare stare a bateriei, AC, baterie și baterie la nivel scăzut. De exemplu pentru AC am fișierul ~/Scripts/xbacklight-ac cu conținutul:
#!/bin/bash
xbacklitgh -set 80

 Chiar dacă laptopul e pe încărcare, 100% mi se pare prea mult, prefer o luminozitate mai mică. Iar în cazul funcționării pe baterie, luminozitea scăzută va prelungi durata de funcționare. Pentru baterie am alt fișier:
#!/bin/bash
xbacklitgh -set 60

Iar pentru baterie la un nivel redus:
#!/bin/bash
xbacklitgh -set 45


 Pentru alte DE/ WM sugerez crearea unui script bash (un fișier text executabil ce va conține ceva similar celor de mai sus) adăugat la autostart, astfel ca la boot să se seteze luminozitea dorită direct.

 O altă variantă ar fi alocarea unor hotkeys (chei rapide= scurtături de taste), în Kde este foarte simplu: systemsettings-  shortcuts and gestures- custom shortcuts- edit- new- global shortcuts- command/ url, scriem un nume sugestiv, apăsăm combinația de taste aleasă (Trigger), scriem comanda ce se va executa la apăsarea combinației (Action), Apply.
 De exemplu am alocat combinația Fn+F2 comenzii xbacklight -set 60 și Fn+F3 comenzii xbacklight -set 80. Astfel am reușit oarecum să folosesc tastele funcționale specifice modificării luminozității pentru scopul lor declarat.


LE: până la urmă am rezolvat complet problema: http://stressat.blogspot.ro/2013/06/reglare-luminozitate-display-intel.html

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Back to top