Faceți căutări pe acest blog

marți, 12 martie 2013

Backup

 Sunt învățat să-mi fac periodic backup partiției / pentru orice eventualitate, dar se poate face backup oricărei partiții. În funcție de chef folosesc dd (disk dump) sau Clonezilla.
Înainte de a trece la clonarea partiției / trebuie să  cunoaștem calea/numele exact al partiției sursă (cea pe care dorim s-o clonăm) și a partiției țintă, destinație, cea unde vom salva backupul, plus punctele de montare. Nu e neapărat nevoie ca partiția unde vom salva să fie de pe hdd-ul mașinii, putem folosi un hdd extern sau un stick USB pregătit special pentru așa ceva (de dimensiune mare/ eu am unul de 16 GB, formatat altfel decît FAT32, asta deoarece imaginea creată va fi mai mare de 4 GB!).
 Putem afla numele partițiilor și punctul de montare folosind linia de comandă (mount|grep ^'/dev', df -h) sau în mod grafic cu utilitare precum Gparted, Kdiskfree.


 dd
 Este simplu de folosit, de încredere, dar dacă nu e folosită cum trebuie periculos, nu degeaba i se spune și disk destroyer... :D
 Partiția clonată, cea căreia îi facem backup trebuie să fie demontată (nu putem clona partiția / a distribuției pe care lucrăm în acel moment), deci trebuie să folosim fie un live-cd, live-usb, fie (dacă avem) o altă distribuție de pe mașina noastră. De exemplu eu voi face backup partiției / Gentoo logat în Arch, partiția / din Gentoo este /dev/sda3 și o demontez înainte de backup. Imaginea rezultată o voi salva pe o partiție NTFS (/dev/sd2 montată în /media/disk1), voi folosi gzip pentru arhivare/ comprimare (nivel comprimare standard, -6, compromisul între viteză și dimensiune; dacă doriți viteză mai mare atunci folosiți gzip --fast, iar pentru dimensiune cât mai redusă gzip --best) și pv pentru a vedea progresul clonării. Comanda folosită de mine:
dd if=/dev/sda3 bs=8M | pv | gzip > /media/disk1/Backup/backup-gentoo.gz
if=/dev/sda3  = input file= partiția sursă, / Gentoo, nemontată
media/disk1/Backup/backup.gz = partiția destinație (/dev/sda2, montată ca media/disk1), directorul Backup, iar backup-gentoo.gz este numele dat imaginii.

 Pentru înlocuirea partiției / cu imaginea creată cu dd:
gunzip /media/disk1/Backup/backup-gentoo.gz | dd of=/dev/sda3

 În mod normal dd durează mai mult decât Clonezilla, pentru o partiție de ~15 GB dd ia cam 35-40 minute la compresie bună și 25-30 minute la compresie normală, iar Clonezilla cam cu 10-20 minute mai puțin. Dar dacă aveți 2 distribuții instalate timpul consumat în plus nu contează, în timp ce dd macină vă vedeți de treburile obișnuite, ascultați muzică, urmăriți un film, navigați pe net, șamd!
 În cazul expus mai sus (o partiție de 17,9 GB) a durat 31 minute și a rezultat o imagine de 6,2 GB.

Clonezilla
 Despre Clonezilla nu are rost să scriu ceva, doar că este de încredere și ușor de folosit, vă recomand un tutorial excelent: http://queen-soft.blogspot.ro/2009/02/clonezilla-alternativa-gratuita-la.html

10 comentarii:

  1. Dane, eu nu mă bag la finețuri de astea pt. că-mi prind urechile :) în CLI

    Din GParted (în general LiveUSB, cu ultima versiune apărută) dau copy&paste la sursă și respectiv destinație și-n 5-6 min. îmi copiază bit-cu-bit cei 10 GiB cât fac eu, de obicei, o parțiție de sistem (/)
    În caz de am nevoie, micșorez cu 0,25 GiB partiția de rezervă și fac operatiunea inversă.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Interesant, nu stiam metoda, multumesc! Nu-i asa important cum faci backup, important e sa faci, si cel mai important sa N-AI NEVOIE DE IMAGINEA CREATA! :D

      Ștergere
    2. :) Cu plăcere maestre, nici eu nu știam că poate fi atât de simplu, dar am aflat despre ea de la @scdragos, fost membru pe forum, și de atunci am folosit această metodă de nenumarate ori (fără niciun eșec) la mutarea, restaurarea, restructurarea, etc. diverselor S.O. răspândite pe mai multe HDD-uri interne si externe.

      Ștergere
  2. O intrebare. Daca DD e o comanda potential periculoasa, de ce poate fi rulata fara drept de root? Se poate configura sa ceara acest drept?

    RăspundețiȘtergere
  3. E periculoasa din cauza posibilelor consecinte, cu dd poti clona o partitie pe alta sau un hdd pe alt hdd. De exemplu:
    dd if=/dev/sda1 of=/dev/sda5 => va clona partitia / pe alta goala
    dd if=/dev/sda5 of=/dev/sda1 => vaclona partitia goala pe / (va sterge complet /...). Atentie la neatentie, incurcarea partitiilor intre ele e periculoasa!

    RăspundețiȘtergere
  4. Nu asta e problema. Ci ca poate orice "geniu" are are acces la PC-ul tau sa bage un dd if=/dev/zero of=/dev/sda, si FARA sa ii ceara vreo parola, sa iti stearga hdd-ul. E ciudat ca o astfel de comanda merge fara drept de root.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Te inseli! Am lucrat ca user fiindca aveam drepturi pe acea partitie NTFS, in exemplul tau dd va trebui folosit ca root. ;)

      Ștergere
  5. Poate o sa incerc intr-o masina virtuala, e cam periculos sa fac experimente cu dd in real life. Dd am testat o singura data, dar cand am vazut ca nu imi afiseaza progresul, m-am lasat pagubas. Acum am vazut ca are o optiune si pentru asta.

    RăspundețiȘtergere
  6. Sunt tot felul de artificii pe net pentru a arăta progresul dd, eu am folosit asta o dată, când am clonat o partiție... dar pe sfârșit s-a blocat bara aia, nu știu de ce, deși operațiunea s-a terminat cu bine...

    RăspundețiȘtergere
  7. Am uitat... Ăla Micu tot îți dau o bere în viața asta... nu știam de faza cu Gparted...(scuze, Dan, de mesajul dublu)

    RăspundețiȘtergere

Back to top